3. rész – Vészhelyzeti terv online és élőben
Mit tegyél, és hogyan juttasd el a közösséget a helyreállításig
Soma délután látja: róla készült képre gúnyos felirat került az osztálycsoportba. Mit tegyünk most azonnal, és hogyan legyen belőle tanulás, nem háború?
6 lépéses, szülőbarát protokoll
-
Megállítás: „Itt vagyok veled.” Képernyőmentés, bizonyíték megőrzése.
-
Tények rögzítése: ki, hol, mikor, mi – minősítés nélkül.
-
Érzés + szükséglet: „Szomorú és dühös vagyok; biztonságot és tiszteletet szeretnék.”
-
Konkrét kérések: „Kérlek, töröld a posztot és írj bocsánatkérést.” „Állapodjunk meg: engedély nélkül nincs kép.”
-
Felnőtt háló bevonása: osztályfőnök/iskolapszichológus/edző – rövid, tényszerű e-mail.
-
Helyreállítás: körbeszélgetés, felelősségvállalás, megelőző szabályok – szégyenítés helyett tanulás.
Új, helyzetkezelő Aikido-technika (szülőknek és gyerekeknek)
„Kör-lépés szavakkal”
-
Test: egy lépés oldalra + váll lazítás.
-
Szó: „Állj. Ez nekem nem oké. Változtassunk rajta.”
-
Ajánlat: „Írjuk át / töröljük / hagyjuk abba.”
Miért jó? Nem frontális ütközés, hanem irányváltás, mégis határ.
Aikidokids-kapcsolódás: A gyerekek megtanulják a „kör-lépés” nyelvét: nem menekül, nem támad – irányt vált és keretet ad. Ettől lesz bátrabban segítő tanú is, nem csak csendes szemlélő.