„Online gúny? Itt a 6 lépéses szülői vészterv – és az Aikido-szemlélet, ami helyreállít”

3. rész – Vészhelyzeti terv online és élőben

Mit tegyél, és hogyan juttasd el a közösséget a helyreállításig

Soma délután látja: róla készült képre gúnyos felirat került az osztálycsoportba. Mit tegyünk most azonnal, és hogyan legyen belőle tanulás, nem háború?

6 lépéses, szülőbarát protokoll

  1. Megállítás: „Itt vagyok veled.” Képernyőmentés, bizonyíték megőrzése.

  2. Tények rögzítése: ki, hol, mikor, mi – minősítés nélkül.

  3. Érzés + szükséglet: „Szomorú és dühös vagyok; biztonságot és tiszteletet szeretnék.”

  4. Konkrét kérések: „Kérlek, töröld a posztot és írj bocsánatkérést.” „Állapodjunk meg: engedély nélkül nincs kép.”

  5. Felnőtt háló bevonása: osztályfőnök/iskolapszichológus/edző – rövid, tényszerű e-mail.

  6. Helyreállítás: körbeszélgetés, felelősségvállalás, megelőző szabályok – szégyenítés helyett tanulás.

Új, helyzetkezelő Aikido-technika (szülőknek és gyerekeknek)

„Kör-lépés szavakkal”

  • Test: egy lépés oldalra + váll lazítás.

  • Szó: „Állj. Ez nekem nem oké. Változtassunk rajta.”

  • Ajánlat: „Írjuk át / töröljük / hagyjuk abba.”
    Miért jó? Nem frontális ütközés, hanem irányváltás, mégis határ.

Aikidokids-kapcsolódás: A gyerekek megtanulják a „kör-lépés” nyelvét: nem menekül, nem támad – irányt vált és keretet ad. Ettől lesz bátrabban segítő tanú is, nem csak csendes szemlélő.