1. rész – Hogyan ismerd fel időben – és miben segít az Aikido a gyerekednek
Amikor Nóri aznap harmadszor kapott csípős megjegyzést az új szemüvegére, már nem tudta, nevessen-e vagy inkább eltűnjön. „Csak vicceltünk!” – jött a reflexválasz. Szülőként pont itt nehéz: hol ér véget a tréfa, és hol kezdődik a bántalmazás?
Három biztos ismérv (szülőbarát ellenőrzőlista)
-
Szándékosság: a cél a lealacsonyítás vagy kirekesztés.
-
Ismétlődés: visszatér újra és újra (napok, hetek).
-
Erőfölény: lehet életkori, társas (népszerűség), technológiai vagy fizikai.
Ha a három közül kettő igaz, lépjünk – még akkor is, ha a gyerekünk azt mondja: „semmi gond”.
Miért nem szól a gyerek?
Szégyen („biztos velem van baj”), félelem (megtorlás), bizalmatlanság („úgysem segít senki”), vagy a csoporthoz való lojalitás. Teremtsünk napi „biztonságos sávot”: 10 perc esti beszélgetés telefon nélkül – nem kihallgatás, kíváncsiság.
Aikido-szemlélet: egyensúly és kapcsolat
Az Aikidóban nem „legyőzni” megyünk, hanem egyensúlyban maradni és kapcsolatban maradni még feszültségben is. Ez az iskolai helyzetekben is aranyat ér: laza test, tiszta határ, nyugodt tekintet.
Otthoni mini gyakorlat (új, családbarát)
„Kör-nézés 10 másodpercben”
Álljatok egymással szemben. A gyerek nem egy pontra fókuszál, hanem „körbenéz”: észrevesz 3 tárgyat, 2 hangot, 1 szagot. Utána mondja ki: „Itt vagyok, figyelek.”
Miért hasznos? Kapcsol vissza a jelenbe, csökkenti a befeszülést – magabiztosabb lesz a reakciója társas helyzetben.
Aikidokids-kapcsolódás: Edzéseinken játékos feladatokkal építjük ezt a „nyitott figyelmet”, ami a bántó helyzetekből is okos kilépést segít.